Frågor & Svar

Här nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna gällande användandet av Microjobb.

FÖR UPPDRAGSGIVARE (Privatpersoner)

Hur lägger jag upp ett Microjobb (uppdrag)?
Du laddar ner Workish appen och skapar enkelt ett konto. Workish appen är helt kostnadsfri. Därefter så klickar du på “Lägg upp ett microjobb”. Du väljer kategori, beskriver uppdraget samt hur mycket du är villig att betala för ditt uppdrag. Därefter får du svar från workers som är villiga att utföra uppdraget år dig.
Våra Workers
Våra workers har fyllt sina profiler med en presentation om sig själva samt sina studier och arbetslivserfarenheter. Du kan ställa frågor i chatten, se reiting och läsa omdömen från tidigare utförda uppdrag för att ytterligare säkerställa kompetenser etc.
Hur funkar betalningen?

Ni ombeds att registrera ett vanligt betalkort i applikationen där pengarna reserveras ifrån. Pengarna hålls i ett klientmedelskonto och du godkänner en betalning enbart efter avslutat och godkänt uppdrag. Om en worker inte dyker upp eller av någon annan anledning inte kan utföra uppdraget släpps pengarna självklart tillbaka till ditt konto när du avslutar uppdraget. Vi har valt att använda oss av den internationella betallösningen Stripe connect, mer info hittar ni här www.stripe.com

 

Kostar det något att lägga upp ett Microjobb (uppdrag)

Nej det är gratis för dig som uppdragsgivare. Vi tar en avgift om 12% för förmedlingsavgift och försäkringar av workerns ersättning.

Hur mycket ska jag betala

Du bestämmer själv hur mycket du vill betala. Vi rekommenderar ett pris du själv skulle ta och tycker är rimligt för att utföra ett liknande uppdrag.

FÖR WORKERS

Vad händer om jag tackar JA till ett uppdrag?
Innan du tackar ja till ett uppdrag är det viktigt att du läst igenom annonsen och att du är beredd att utföra det arbete som är beskrivet till ett överenskommet pris. Du ska se ett uppdrag som bindande och hålla tider och utföra det som ni kommit överens om. Om du skulle få förhinder som gör att du inte kan komma i tid eller utföra uppdraget så är det viktigt att du informerar kunden direkt. Användare som missköter sig riskerar att bli avstängda ifrån Workish.
Hur mycket tjänar jag på ett uppdrag?
Du får betalt enligt vad du kommit överens om med uppdragsgivaren. Workish tar av denna summan ut en förmedlingsavgift på 12% på det totala beloppet om uppdragsgivaren är en privatperson. Om uppdragsgivaren är ett företag så tar workish inte ut någon avgift på din ersättning utan då dras det av 30% för skatt och avgifter som vid en vanlig anställning.
Hur fungerar betygsättningen för mig?

När du utfört ett uppdrag har arbetsgivaren möjlighet att betygsätta ditt arbete och beskriva hur nöjda eller mindre nöjda dom är med utförandet. När du utfört uppdrag så får du ett genomsnittsbetyg som syns i din profil när du ansöker om att få utföra ett arbete. 

 

 

Viktigt att tänka på för att få bra betyg

  • Se till att vara på plats enligt den överenskomna tiden
  • Var noggrann och utför allt det arbete som kunden beskrivit i sitt uppdrag.
  • Var glad och trevlig mot dina kunder
  • Håll vad du lovat och gör det rätt
  • Se till och inte avbryta ett uppdrag i onödan för det drar ner ditt snittbetyg
  • Var försiktigt när du arbetar och försök att inte ha sönder något hos kunderna

 

Hur fungerar betalningssystemet?

Vårt samarbete är med Stripe som är ett internationellt betalningssystem. Innan uppdraget är utfört så tar vi betalt av uppdragsgivaren och släpper pengarna till er när ni utfört uppdraget. På så vis kan ni som Workers alltid känna er säkra på att ni kommer få betalt när ni utfört uppdraget och gjort vad ni kommit överens om.

 

 

Om uppdragsgivaren är ett företag får ni ersättningen för uppdraget  utbetald direkt till er angivna bankkonto inom 24h från att uppdraget slutfördes.

Hur gör jag för att registrera mina betal och bankuppgifter hos er?

Kort för utbetalningar (När du vill anlita en Worker via vår app) 

 

  1. Fyll i kortinnehavarens namn
  2. Fyll i kortnummer
  3. Fyll i datumet som står på ditt kort
  4. Fyll i CVV-koden som står på baksidan på kortet

Kontoinformation för inbetalningar (När du vill utföra arbete som Worker via vår app)

 

  1. Fyll i kontoinnehavarens namn
  2. Fyll i ditt IBAN nummer
  3. När du ska utföra uppdrag åt ett företag blir du ombedd att fylla in dina bankkonto uppgifter dit din ersättning ska skickas till.

Hur gör jag för att hitta mitt IBAN nummer?
Du kan hitta ditt IBAN nummer genom att logga in på din internetbank. Om du inte hittar IBAN numret på egen hand kan du kontakta bankens kundsupport som kommer att hjälpa er till rätta.
Hur fungerar det med skatter och deklaration?
När du utför uppdrag åt ett företag så sköts alla inbetalningar till skatteverket av din arbetsgivare precis som i en vanlig anställning. När du utför uppdrag åt en privatperson: Som privatperson och användare ligger ansvaret på dig att deklarera den ersättning som du får när du utfört ett uppdrag mot betalning som förmedlats via Workish. Som användare behöver du själv ta reda på om du omfattas av skatter och avgifter, inklusive sociala avgifter som kan komma att utgå när du använder använder vår tjänst och när du utför uppdrag mot betalning. För mer information så hänvisar vi dig till skatteverket. https://www.skatteverket.se
Vad innebär det att bli anlitad för ett jobb där uppdragsgivaren är ett företag?

Att bli anlitad för ett uppdrag genom Workish innebär en egenanställning via vår samarbetspartner Frilans Finans. Din Arbetsgivare blir då Frilans Finans och uppdragsgivare är företaget som du gör uppdraget åt.


Det innebär att alla uppdrag du utför åt ett företag via Workish appen är Frilans finans din arbetsgivare. D.v.s att Frilans Finans sköter både löneutbetalningar, skatteinbetalningar och ger dig din lönespecifikation. 


Frilans Finans är Sveriges marknadsledande egenanställningsföretag, verksamma sedan 1999.


Läs mer om Frilans finans här: https://www.frilansfinans.se/

Är jag försäkrad när jag utför uppdrag åt företag?

Ja du har alltid en olycksfalls- och livförsäkring under uppdraget. Du omfattas också av en ansvarsförsäkring. 


Läs mer om Frilans Finans Basförsäkring här: https://www.frilansfinans.se/vara-forsakringar/

När får jag betalt för utfört uppdrag?

När du har utfört ditt uppdrag och lämnat tidrapportering via appen får du betalt inom 24h. Om uppdraget sträcker sig över flera dagar får du betalt 24h efter den sista arbetsdagen. Om uppdragsgivaren är en privatperson så överförs pengarna direkt till ditt workish konto.

Får jag en lönespecifikation?

Ja. Du får en lönespecifikation till den mailadress som ditt Workish konto är registrerad på.

Vad gör jag om jag blir tilldelad ett uppdrag men blir sjuk eller får annat förhinder?

När du upptäcker att du inte kommer kunna utföra ditt tilldelade uppdrag behöver du kontakta uppdragsgivaren och meddela detta i tid så att uppdragsgivaren kan tilldela uppdraget till någon annan. Du kan meddelade detta genom chattfunktionen i appen.

Semesterersättning:

Alla löner är inkl semesterersättning.

Anställningsavtal?

Innan varje ansökan måste du läsa igenom och kryssa i att du godkänner”avtal om allmän visstidsanställning” med Frilans Finans, ett avtal där det faktiska anställningsförhållandet med dig som egenanställd arbetstagare och Frilans Finans som arbetsgivare.

FÖR UPPDRAGSGIVARE (Företag)

Vem har ansvar över anställningen?

Frilans finans är arbetsgivare och du är uppdragsgivare. Du som uppdragsgivare ansvarar för all information kring uppdraget, vem du vill anlita och för att uppdragstagaren ska kunna utföra jobbet. Du har även ett ansvar för att vägleda och se till att finnas tillgänglig ifall det finns något arbetstagaren undrar över.

Är arbetstagaren försäkrad under uppdraget?

Arbetstagaren har alltid en olycksfalls- och livförsäkring under uppdraget. Arbetstagaren omfattas också av en ansvarsförsäkring.


Skulle en uppdragstagare råka ut för en personskada är denne således försäkrad via Frilans finans

Jag vill förlänga ett jobb som redan är igång?

En arbetstagare kan vara anställd löpande i max 7 arbetsdagar. Därefter kan du skicka en riktad jobbannons (uppdrag) till arbetstagaren och påbörja en ny 7 dagars period.

Jag måste ställa in uppdraget, hur gör jag?

Att ställa in ett uppdrag kan vara besvärligt för uppdragstagaren då hen planerat och avsatt tid för uppdraget. Om du blir tvungen att ställa in ett jobb ska du meddela detta till uppdragstagaren och sedan kan du radera uppdraget i själva annonsen.

Jag har fått ansökningar på mitt jobb, vad gör jag nu?

Nu väljer du vem du vill anlita. När du har valt vem du tycker passar bäst för jobbet trycker du på tilldela jobbet längst ner i ansökningen. 

Hur säkerställer jag rätt kompetens?

Våra arbetstagare har fyllt sina profiler med en beskrivning om sig själva, tidigare jobberfarenheter och studier. Du kan ställa frågor i chatten för att säkerställa rätt kompetenser innan du väljer och tilldela jobbet till någon.

Kan jag ge ett jobb till en specifik person?

Ja. Alla arbetstagare har en specifik identifikationsnummer som du begär av dem för att kunna skicka en riktad jobbannons (uppdrag) till just den personen.

Jag vill anställa en uppdragstagare?

Du som har anlitat någon via Workish har fritt fram att anställa uppdragstagaren efter avslutat uppdrag. Vi tar inte ut någon rekryterings avgift eller liknande.