FAQ

Frågor & Svar

Här nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna gällande användandet av Microjobb.

För workers

Innan du tackar ja till ett uppdrag är det viktigt att du läst igenom annonsen och att du är beredd att utföra det arbete som är beskrivet till ett överenskommet pris. Du ska se ett uppdrag som bindande och hålla tider och utföra det som ni kommit överens om. Om du skulle få förhinder som gör att du inte kan komma i tid eller utföra uppdraget så är det viktigt att du informerar uppdragsgivaren direkt. Användare som missköter sig riskerar att bli avstängda ifrån Workish.

Du får betalt det som framgår i annonsen. På det beloppet dras det av 30% för skatt.

När du utfört ett uppdrag har arbetsgivaren möjlighet att betygsätta ditt arbete och beskriva hur nöjda eller mindre nöjda dom är med utförandet. När du utfört uppdrag så får du ett genomsnittsbetyg som syns i din profil när du ansöker om att få utföra ett arbete.

Viktigt att tänka på för att få bra betyg

  • Se till att vara på plats enligt den överenskomna tiden
  • Var noggrann och utför allt det arbete som uppdragsgivaren beskrivit i sitt uppdrag.
  • Var glad och trevlig mot dina kunder
  • Håll vad du lovat och gör det rätt
  • Se till och inte avbryta ett uppdrag i onödan för det drar ner ditt snittbetyg
  • Var försiktigt när du arbetar och försök att inte ha sönder något hos uppdragsgivaren

När du utför ett uppdrag så sköts alla inbetalningar till skatteverket av din arbetsgivare precis som i en vanlig anställning. När du utför uppdrag via workish så är Gigapay Sweden AB din arbetsgivare.

Att bli anlitad för ett uppdrag genom Workish innebär en egenanställning via vår samarbetspartner Gigapay Sweden AB . Din arbetsgivare blir då Gigapay och uppdragsgivare är företaget som du gör uppdraget åt.

Det innebär att alla uppdrag du utför åt ett företag via Workish är Gigapay din arbetsgivare. D.v.s att Gigapay sköter både löneutbetalningar, skatteinbetalningar och ger dig din lönespecifikation.

läs mer på:  www.Gigapay.co/se/

JA du omfattas av de rätta försäkringarna under uppdraget. Läs mer på www.Gigapay.co/se/

När du har utfört ditt uppdrag får du betalt inom 24h. Om uppdraget sträcker sig över flera dagar får du betalt efter den sista arbetsdagen. 

Ja. Din lönespecifikation kommer att finnas att ladda ner på https://app.gigapay.se/login/

När du upptäcker att du inte kommer kunna utföra ditt tilldelade uppdrag behöver du kontakta uppdragsgivaren och meddela detta i tid så att uppdragsgivaren kan tilldela uppdraget till någon annan. 

I samband med att du ansöker om ett uppdrag så får du sms med en länk till Gigapays inloggning. Där loggar du in med ditt BankID och fyller in dina bankkontouppgifter. Om du vill ändra på dina uppgifter så kan du göra det genom att logga in på www.Gigapay.co/se/ och göra en ändring.

För företag

Gigapay Sweden AB är arbetsgivare och du är uppdragsgivare. Du som uppdragsgivare ansvarar för all information kring uppdraget, vem du vill anlita och för att uppdragstagaren ska kunna utföra jobbet. Du har även ett ansvar för att vägleda och se till att finnas tillgänglig ifall det finns något uppdragstagaren undrar över. Arbetsgivaren bär ansvaret under uppdraget.

JA, uppdragstagaren är försäkrad under uppdraget. Skulle en uppdragstagare råka ut för en personskada är denne således försäkrad via Gigapay Sweden AB

Om du vill förlänga ett uppdrag så måste du skicka en direktförfrågan till arbetstagaren. Detta gör du genom att be om att få arbetstagarens WID nr som hen har i sitt workish konto. Därefter skapar du ett nytt uppdrag till det WID numret du fick och den skickas direkt till den du vill tilldela jobbet.

Att ställa in ett uppdrag kan vara besvärligt för uppdragstagaren då hen planerat och avsatt tid för uppdraget. Om du blir tvungen att ställa in ett jobb ska du meddela detta till uppdragstagaren och sedan kan du radera uppdraget i själva annonsen.
Nu väljer du vem du vill anlita. När du har valt vem du tycker passar bäst för jobbet trycker du på tilldela jobbet längst ner i ansökningen.

Våra arbetstagare har fyllt sina profiler med en beskrivning om sig själva, men du kan ringa till den sökande för att säkerställa ytterligare kompetenser innan du väljer och tilldela jobbet till någon.

Ja. Alla arbetstagare har en specifik identifikationsnummer (WID) som du begär av dem för att kunna skicka en riktad (uppdrag) till just den personen.

Du som har anlitat någon via Workish har fritt fram att anställa uppdragstagaren efter avslutat uppdrag. Vi tar inte ut någon rekryterings avgift eller liknande.

När du anlitar via Workish appen så är Gigapay AB arbetsgivaren under uppdraget. Gigapay AB upprättar en anställning med uppdragstagaren och bokför alla skatter och avgifter till Skatteverket samt betalar ut lönen.

Du får ett kvitto för ditt köp i Workish appen till den mejladress som du registrerade ditt Workish konto med.